0% Complete
0/2 Steps

Module 1: Asteroids

Asteroids is een game uit 1979 waarbij de speler zoveel mogelijk rondvliegende rotsblokken moest vernietigen. Dit wordt ook de eerste game die je gaat maken tijdens deze module.

Tijdens de onderstaande tutorials word je stap voor stap uitgelegd hoe je een eigen versie van Asteroids kan maken. Waar je tijdens de kennismakingsopdracht alleen visueel hebt geprogrammeerd ga je vanaf deze module ook daadwerkelijk met code programmeren. Tijdens het programmeren in Gamemaker maak je gebruik van GML (GameMaker Language). Deze programmeertaal geeft Gamemaker veel meer mogelijkheden waardoor je meer functionaliteit en uitgebreidere games kunt maken.

Voorkennis:

Voor deze opdracht heb je geen voorkennis nodig. Het is echter wel aan te raden om de introductieopdracht eerst te maken.

Tijd voor deze opdracht:

300 minuten (6 lessen)

Acceptatie criteria

  • Nieuwe sprites aangemaakt.
  • Objecten aangemaakt en voorzien van wekende code
  • Room aangemaakt en voorzien van objecten
  • Het playerobject is te besturen en kan schieten
  • Het spel bevat minimaal twee vijanden
  • De vijanden verschijnen willekeurig
  • Score wordt bijgehouden en is zichtbaar
  • Bestandsnamen zijn als volgt opgebouwd:  <periode> <Onderwerp> <Opdracht><naam>. Bijvoorbeeld P1 Databases B1 Pietje Puk.
  • Bestanden van je game zippen en voorzien van naam en opdracht naar if@elzendaalcollege.nl sturen.
  • Bij de opdracht horende punten aanvragen in Progress.

Domeinen: B3

Beoordelingspunten

4 punten

Veel plezier en succes!


Opdracht 1: De basis van het spel

https://www.youtube.com/watch?v=l9cpHsr-gRku0026amp;t=39s

Opdracht 2: Je eigen draai eraan geven

Je hebt geleerd hoe je sprites kan aanpassen. Vervang de sprites van de verschillende objecten voor sprites

Opdracht 3: Een versie voor twee spelers